Sokan azt gondolják, ha nem esznek reggel, annyival is kevesebb a kalória bevitel. Másoknak nincs idejük vagy képtelenek enni, mert nem érzik magukat éhesnek. De miért is nem jó ötlet kihagyni a reggelit?

Reggelente a szervezetnek szénhidrátokra, rostokra, vitaminokra és fehér­jére van szüksége, hogy az éjszaka folyamán kiürült energiatartalékok újból feltöltődjenek. Sokan  úgy vélik, ez felesleges, mivel alvás közben nem égetünk kalóriát.  Ez azonban koránt sincs így: éjszaka ugyanúgy dobog a szív, működik az emésztőrendszer, mozgolódunk az ágyban. Éppen ezért a reggeli a nap legfontosabb étkezése.

Ha kihagyod a reggelit, valóban kevesebb kalóriát viszel be, viszont amit beviszel, a szervezeted az utolsó grammig elraktározza majd, mert kiéhezett. A hangsúly a folyamatos és kiszámítható tápanyagellátáson van. Így a szervezeted könnyebben engedi el a raktárakból a kalóriákat, hiszen tudja, hogy holnap megint reggelizel, nincs oka tartalékolni.

Napi energiaszükségletünk közel 30%-át ideális a reggeliből fedezni, ugyanis ez teszi lehetővé, hogy fitten induljon a nap, valamint szellemi frissességet is biztosíthatunk agyunk számára. Az elfogyasztott reggeli beindítja az anyagcserédet, és kiegyensúlyozottabbá teheti napodat. Akik nem reggeliznek, hajlamosak jóval többet enni, amikor megéheznek.

A nap első étkezésébe szinte bármi belefér, azonban az ideális a lassan felszívódó szénhidrátokat, és egyben alacsony glikémiás indexű tápanyagokat, ételeket tartalmazó reggeli. Ez garantálja ugyanis a telítettségérzetet: egész egyszerűen nem fogod éhesnek érezni magad, hiszen a vércukorszinted nem hirtelen emelkedik meg- és zuhan vissza, hanem egyenletesen növekszik.

Ha reggel nincs is időnk vagy étvá­gyunk, próbáljuk hozzászoktatni magun­kat ahhoz, hogy legalább egy keveset együnk, például egy joghurtot vagy egy banánt. Az is jó megoldás, ha turmixot készítünk tejből és gyümölcsökből. Min­denképpen igyunk meg egy csésze teát vagy kávét, egy pohár vizet vagy gyü­mölcslevet – a szervezetnek szüksége van a folyadékra. Az „igazi” reggeli aztán következhet később.

Az édesszájúak az alábbiakból választhatnak:

  • Joghurt vagy túró friss gyümölcsökkel
  • Aludttej, író vagy kefir gyümölcsökkel
  • Teljes kiőrlésű kenyér cukor nélkül készített dzsemmel
  • Cukormentes müzli tejjel és gyümölccsel
  • Zabpehely mandulával, gyümölccsel vagy fehérje porral

Az édesített gabonapelyheket felejtsük el! Ha kell, inkább mi magunk éde­sítsük a müzlit: adjunk hozzá adagonként egy evőkanál juharszirupot. Még ennél is jobb, ha saját kezűleg állítjuk össze a müzlit például teljes kiőrlésű zabpehelyből, mogyorófélékből, magvakból és apróra vágott aszalt gyümöl­csökből. Bár nagyon finom a dzsem, a méz és a csokoládés mogyorókrém, sok bennük a cukor, vitaminokat viszont alig-alig tartalmaznak. Ezért nem árt velük csínján bánni.

Ha azok közé tartozunk, akik éhgyomorra nem képesek semmi édeset enni, válasszunk a következő laktató reggelik közül:

  • Kenyér sajttal, natúr vagy zöld fűszeres túróval
  • Zsemle sonkával vagy pulykamell felvágottal
  • Omlett paradicsommal vagy gombával és zöld fűszerekkel

Mindig válasszunk teljes kiőrlésű termékeket, és egészítsük ki a reggelit egy-egy paradicsommal, uborkaszeletekkel, zöldpaprikával vagy néhány darab sárgarépával.

Jó étvágyat kívánunk! 🙂