Vitamin alapok

Egyre több gyártónak, egyre több termékével találkozhatunk a polcokon. Az egészség, a fitnesz életmód mondhatni divattá vált, így nem csoda, hogy elárasztanak minket ezek a termékek. Szép csomagolások, sokat ígérő címkék: a leírások alapján használhatnánk akár az összes táplálék kiegészítőt. Tudjuk, hogy a mai termesztési eljárásoknak köszönhetően a zöldségek és gyümölcsök vitamintartalma minimálisra csökkent, ezért elsőként vegyük sorra a vitaminokat, hogy el tudjuk dönteni, nekünk mit lenne érdemes beszereznünk. A legnépszerűbb készítményeket gyűjtöttük össze.

B-vitamin

Többnyire B-komplex néven találkozhatunk vele. Ezek a termékek tartalmaznak B1,2,3,4,5,6 és B12,13,15 ,17-et, és emellett többnyire tartalmaznak folsavat, kolint vagy biotint (H-vitamin) is.  A B-vitaminok az idegrendszer optimális működéséhez, a koncentrációs képességek fejlesztéséhez, megfelelő izomműködéshez elengedhetetlenek, valamint szerepe van a bőr,haj, köröm egészségének megőrzésében ( ezt a plusz biotin is segíti). Támogatják a szénhidrátok, zsírok és fehérjék anyagcseréjét. Ezek a vitaminok szorosan kötődnek egymáshoz és támogatják egymás működését, ezért általános egészség megőrzési célra alkalmas lehet a B-komplex, azonban külön-külön is alkalmazhatjuk őket speciális igények esetén.

Legtöbbször B6 és B12 vitaminokkal találkozhatunk még. A B6 segíti a koncentrációs képességet és erősíti az immunrendszert, valamint az aminosav anyagcserében is részt vesz (ezért sportolóknak kifejezetten fontos a megfelelő B6 bevitel). A B12 vitamin elsősorban az idegrendszer optimális működésében vesz részt. Azoknak ajánlott a szedése, akiknek nagyon stresszes az élete, vagy idegfájdalmaktól, fülzúgástól szenvednek.

Érdekesség, hogy a B vitamin hiánya csak hosszú évek után alakul ki, mivel vízben oldódó vitaminként nagy mennyiséget tud raktározni belőle a szervezet. A hiányt nagyban elősegíti az alkoholfogyasztás és a dohányzás, valamint vegetáriánusoknál is gyakrabban kialakulhat a hiánya. Túlzott fogyasztása megnövelheti az étvágyat.

C-vitamin

A legismertebb és legtöbbet használt vitamin. Erősíti az immunrendszert, erősíti a kötőszöveteket, gyulladásgátló és gyulladáscsökkentő, valamint megnövekedett stressz esetén is segíti a test normál állapotának helyreállását. Csökkenti a fáradtságot, és a sejteket károsító szabadgyökök kialakulását is megelőzhetjük vele. Ha napi 10mg-nál kevesebbet fogyasztunk, skorbutot okozhat, 50 mg-nál kevesebb pedig növeli a szív és érrendszeri betegségek kialakulását. Legalább napi 1000mg-ot érdemes fogyasztani (dohányosok, stresszes életet élők, rendszeres mozgás végzők és legyengült immunrendszer esetében még több!). Fogyasztása egyértelműen mindenkinek ajánlott. Mivel nagyon gyorsan szívódik fel, és hamar kiürül a vizelettel érdemes eloszlatva a nap folyamán fogyasztani. Hatását erősíti az E-vitamin, béta-karotin, valamint a bioflavonoidokat tartalmazó (pl. csipkebogyó kivonat) készítmények is jobban hasznosulnak. Hő hatására könnyen lebomlik (pl. főzés során szinte 100%). Tabletta vagy kapszula formában is alkalmazhatjuk, de kapható, por vagy granulátum (aszkorbinsav) is, ami könnyebbé teszi az adagolást és az elosztást.

D-vitamin

Az utóbbi években terjedt el inkább a fogyasztása. Elengedhetetlen a csontok ásványi anyag tartalmának megőrzéséhez és növeléséhez, lehetővé teszi az ízületek megfelelő működését, segíti az izmok ásványi anyag felvételét valamint az immunrendszer megfelelő működéséhez is elengedhetetlen.  Az emberi test napfény hatására tudja előállítani, ezért elsőként a téli hónapokban, a kevésbé napfényes időszakokban javasolt. Jelentősen növelheti a kalcium felszívódását is. A táplálékkal bevitt D-vitamin maximum 50-80%-a tud hasznosulni.5-10 mcg fogyasztása javasolt naponta, étkezések közben.

H-vitamin/Biotin

Az „szépségvitaminok” egyik fő összetevője, mivel a haj, a bőr és a körmök egészségének megőrzésében van a legnagyobb szerepe. Emellett kedvezően hat a cukor anyagcserére,a sejtek inzulinérzékenységére. Legtöbbször a sörélesztő tablettákban találkozunk vele. Önmagában nem érdemes fogyasztani, B-vitaminokkal hasznosul. Nagy dózisban csak orvosi ellenőrzés mellett fogyasszuk!

Kalcium

Ez a testünkben legnagyobb arányban előforduló ásványi anyag. Az erős csontok és ízületek felépítését segíti. Magnéziummal együtt hatékony az izomgörcsök ellen, megfelelő bevitele az optimális vérnyomás kialakulásában is segítséget nyújt. Egyes felmérések szerint, akik rendszeresen fogyasztanak kalciumot könnyebben megküzdenek a plusz kilókkal. Sportolók számára különösen javasolt a fogyasztása. Allergiás reakciók esetén is megoldás. A kalcium legjobban folyékony formában szívódik fel. Leggyakrabban magnéziummal együtt találkozhatunk vele. 

Magnézium

Elsősorban a szív egészségének megőrzésében van szerepe. Csökkenti a vérnyomást, növeli a szívizmok erősségét, enyhíti a görcsöket és elősegíti a húzódások és egyéb sportsérülések gyógyulását. A sportolók magnéziumigénye magasabb, és a fokozott fehérjebevitel még jobban megnöveli ezt a mennyiséget! Ez esetben táplálék-kiegészítő fogyasztása erősen ajánlott.

Cink

Mivel gyakran találkozunk magnézium-cink, vagy kalcium-magnézium-cink tablettákkal, érdemes megemlíteni ezt az ásványi anyagot is. A cink gyorsítja a sebek gyógyulását, erősíti az immunrendszert. A hormonok termelődéséért (elsősorban tesztoszteron) is felelős, ezért sokan vágykeltő hatást is tulajdonítanak neki. Nagyobb cinkfogyasztás az erő növeléséhez is hozzájárulhat. Az emberek táplálkozása nagyon sok esetben cinkszegény, ezért is érdemes pótolni, főként diéta esetén. Fokozza az A-vitamin felszívódását is, a fehérjék pedig növelik a cink felszívódását. Fogamzásgátlók használata is megnöveli a cinkfogyasztási igényt! A legtöbb multivitamin készítmény kevés cinket tartalmaz, ezért időnként érdemes egy pár hetes kúrát tartani.

 

Halolaj/omega 3

Igaz nem vitaminról vagy ásványi anyagról van szó, viszont az alap kiegészítők között feltétlen meg kell említeni. Az omega3 elengedhetetlen a test optimális működéséhez.  A hormonok, sejtek és az emésztés optimális működésében vesz részt, de emellett az egészséges bőr, haj és körmük fenntartásában is részt vesz. Segít leküzdeni a túlsúlyt és egyes megállapítások szerint az öregedés egyik legfőbb lassítója is. Ez az esszenciális zsírsav segít megelőzni a szív és érrendszeri problémákat is. Az ízületek optimális működésében is részt vesz, segít leküzdeni az ezzel kapcsolatos problémákat is. Mivel a legtöbbünk táplálkozása nem gazdag omega 3-ban, ezért mindenképpen ajánlott táplálék kiegészítőként is fogyasztani.

Ezek természetesen csak az „alap” vitaminok és ásványi anyagok. A legtöbb multivitamin sok más mellett tartalmazza ezeket is, de egyéb igényeknek megfelelően érdemes lehet elgondolkodni a kiegészítésen.  Életmódtól, sporttól függ, hogy mikre lehet még szükségünk. Nagyon hosszú lenne a lista, ha minden kiegészítőről részletes leírást akarnánk készíteni. Ha érdekel bármilyen táplálék-kiegészítő, ásványi anyag, vitamin, érdemes orvossal konzultálni egy komolyabb kúra előtt.

 

Ha már tisztában vagyunk az alapokkal, legnehezebb továbblépni, és elkezdeni alkalmazni a tanultakat. Sokan rengeteg információ tudatában is tanácstalanok azzal kapcsolatban, hogy hogyan is térjenek át az egészséges életmódra. Kezdésnek egy-két apró változtatás is el tudja indítani a változást és a következő anyagban pont arról lesz szó, hogy mit is tudunk tenni, ha valamit úgy megkívántunk!

Szeretettel:

Békési Brigitta
A Beautyrobic edzésmódszer megalkotója és a mára best-seller WOW HATÁS könyv szerzője