Megállt a fogyás, mit csináljak?

Sokakkal előfordul, hogy nagyon szépen haladnak a diétájukkal, a fölösleges kilók nagy részétől már megszabadultak, szemmel látható a változás. Aztán lassan elfogy a kezdeti lelkesedés, a mérleg nyelve sem mozdul tovább, és a tükör is már régóta ugyan azt a képet mutatja. Ilyenkor bevethetünk egy-két trükköt annak érdekében, hogy újra belendüljön a folyamat.

 

  • Légy magaddal őszinte!

Gondold végig az elmúlt pár hetet: tényleg mindent betartottál? Egy idő után hajlamosak vagyunk azt mondani, hogy „még ez a falat belefér”, „ma fáradt vagyok, nem edzek”. Olyanokat ettél, amik nem nevezhetőek diétásnak? Esetleg főzés közben is csipegettél? Vagy elmentetek koktélozni a hétvégén? Vagy jó kis kalóriadús, cukrozott üdítőkkel oltod a szomjad? Bele se gondolunk, hogy ilyen apróságokkal akár több szász kalóriát is bevihetünk. Sokszor elég csak átgondolni, hogy pontosan miket is ettünk, csináltunk a héten és már meg is van az oka annak, hogy miért „lazul” a diétánk is. Ne csapd be magad!

 

  • Türelem!

Minél alacsonyabb a testzsír százalékunk, annál jobban ragaszkodik hozzá a testünk. Ezért is van, hogy nagyobb súlyból könnyebb leadni az első kilókat, míg az a misztikus utolsó 5 kiló szinte sosem akar eltűnni. Első lépésként álljunk a tükör elé, és mérjük fel a helyzetet: valóban van még rajtunk felesleg? Legjobb, ha a mérleget el is felejtjük, mivel csak feleslegesen idegesíthetjük magunkat vele.* Türelmesnek kell lennünk. Az egészséges testzsír vesztés heti fél- maximum 1 kiló, de minél kevesebb zsír van rajtunk, ez a folyamat annál lassabb lesz. Legyünk türelmesek, hiszen a lassú és egészséges fogyás a tartós. Készítsünk magunkról folyamatosan fényképeket, és ezen figyeljük a változást. Így a minimális eltérések is nyomon követhetőek, és nem is veszi el a kedvünket, ha csak pár dekával mutat kevesebbet a mérleg.

 

*Tudnunk kell, hogy a zsír sokkal nagyobb térfogatú, mint az izom. Ha izmot építettünk ugyan többet mutathat a mérlegünk, de sokkal jobban fogunk kinézni. Emellett a víz visszatartás miatt akár 1-2 kiló ingadozás is lehet naponta, főként nőknél, elsősorban menstruáció alatt. 

 

  1. Sokkold a tested!

A testünk nagyon könnyen hozzászokik egyfajta terheléshez, és az alacsonyabb kalóriabevitelhez. Ezért, ha megállt a fogyás jó taktika lehet, ha valamilyen új dologgal próbálkozni.


Elsőként csökkentsük a megszokott kalóriabevitelt. Ezért fontos, hogy ne nagyon alacsony kalóriáról induljunk. Először csak egy kicsivel együnk kevesebbet, mint amúgy megszoktuk, és ha már nem megy tovább a fogyás, csökkentsünk, és így tovább. Arra figyeljünk, hogy túl alacsony se legyen (alap anyagcsere alá sosem menjük, ne tengődjünk 1200-1300 kalóriákon, mert ezzel csak belassítjuk az anyagcserénket! Sose koplaljunk! Ha már túl sokat csökkentettünk, és kezd lassulni az anyagcserénk,akkor szépen lassan emeljük meg (heti 50 kalóriákkal) majd 1-1,5 hónap szinten tartás után kezdhetjük előröl. Legyünk türelmesek! Legjobb megoldás, ha a kalóriákat a szénhidrátokból csökkentjük

Változtassunk az edzéseken! Eddig heti 3x mozogtál egy órát? Csapj hozzá még egy napot! Vagy idáig csak Beautyrobicoztál? Próbáld ki a Beautyrobic CORE vagy Beautyrobic SENSE edzést is Esetleg kérd meg az edződ, hogy váltogasson és tegyen be egy régebbi Beautyrobic zenét. Pontosan tudjuk, hogy a testet sokkolni kell, ezért Beautyrobicon szándékosan változtatjuk a dinamikát és a feladatokat is módosítjuk a különböző zenékre.

 

  1. Egy kis csalás

Talán ez lehet a legszimpatikusabb módszer. Sok nőnek azért nem hatásos a diétája, mert túl sokat stresszel rajta, folyton azon jár az esze, hogy miket nem ehet meg, és kényszerként éli meg az egészséges étkezést is. Ezért folyamatosan többet eszik, mint amire szüksége van, megszegi a diétáját, vagy csak egyszerűen szörnyű a közérzete, és egy kúraként fogja fel az egész folyamatot. Ha már hosszú hetek és hónapok óta keményen diétázunk és edzünk, akkor engedjünk meg magunknak egy „csaló étkezést”. Fontos, hogy ez egy étkezés legyen, és nem rendszeresen. Együnk valami olyan ételt, amit már régóta kívánunk: 1 szelet pizzát, egy browniet vagy egy adag sültkrumplit. Ezzel magunkat is megnyugtatjuk, és a hosszú diéta után ezzel is meglepjük a szervezetünket. Fontos, hogy ez valóban ritkán, és csak akkor alkalmazzuk, ha már elég sokat haladtunk a programunkkal. 1-2 hónap egészséges diéta után senki szervezete nem lehet úgy kiéhezve, hogy erre legyen szüksége, és ha félreettünk sosem húzhatjuk rá, hogy ez egy „csaló étkezés” volt! ( Itt szintén fontos, hogy ne csapjuk be magunkat!).

 

Számoljunk tehát vele, hogy vannak holtpontok, így előfordulhat, hogy 2-3 hétig nem történik semmi. Türelmesnek kell lennünk. A tartós zsírvesztés nem egy villám diéta. Ellenőrizzük magunkat más módszerekkel, és ha végképp nem történik semmi, vessünk be sokkoló trükköket.

De a legfontosabb, hogy ne csapjuk be magunkat! Leegyszerűsítve, ha kevesebb energiát viszünk be, mint amennyit elégetünk, fogyni fogunk. A mi döntésünk, hogy ezt étkezéssel, vagy több edzéssel oldjuk meg (legjobb, ha a kettő kiegyensúlyozott kombinációját alkalmazzuk).

Szeretettel:

Békési Brigitta
A Beautyrobic edzésmódszer megalkotója és a mára best-seller WOW HATÁS könyv szerzője